poniedziałek, 21 lipca 2008

Levi's, czyli co robić, kiedy robią cię w wała

Głupia sprawa, pękły mi spodnie w kroku... Reklamować, nie reklamować...? Iść z reklamacją trochę wstyd... Ale i kasy szkoda. Na dżiny za stówkę machnąłbym ręką, ale na Levisy za trzy trochę szkoda. Zareklamowałem. Rzeczoznawca producenta uznał moją reklamację za niezasadną, a sprzedawca w sklepie poinformował mnie, że nie ma już możliwości odwoływania się od tej opinii i ewentualnie zostają mi tylko organizacje konsumenckie. Ponieważ ja z kolei za niezasadną uznaję opinię rzeczoznawcy, napisałem więc do FK i Rzecznika Praw Konsumenta. Poniżej mój list oraz odpowiedź z FK.

Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o pomoc w sprawie dotyczącej reklamacji spodni Levis. Spodnie te, za które zapłaciłem 270 zł, miałem na sobie zaledwie kilka razy. Wbrew opinii rzeczoznawcy sprzedawcy, nie były one użytkowane od pierwszego dnia po zakupie. 23 czerwca br., po kilku zaledwie „założeniach”, spodnie pękły w kroku w momencie, kiedy wsiadałem do pociągu jadąc do pracy. „Puściła” tkanina na odcinku o łącznej długości ok. 18 cm. Oczywiście rzeczoznawca ma rację pisząc, iż jest to uszkodzenie mechaniczne, oraz poniekąd również twierdząc, że było to związane z warunkami użytkowania (spodnie miałem na sobie). Nie zgadzam się jedna z konkluzją, iż reklamacja jest niezasadna. Rozdarcie tkaniny nastąpiło w trakcie normalnego użytkowania i nie ulega dla mnie wątpliwości, że powstało z powodu wadliwego wykonania przez producenta. Łatwo można udowodnić, że rozdarcie tkaniny nie nastąpiło z powodu wystąpienia mechanicznych czynników zewnętrznych (tzn. nie zahaczyłem krokiem o gwóźdź przechodząc przez płot).
Z poważaniem

Szanowny Panie,
Proponuję skontaktować się z najbliższym Inspektoratem Inspekcji Handlowej - instytucja ta prowadzi listę niezależnych rzeczoznawców. Należy skontaktować się z takim rzeczoznawcą i wnieść o wystawienie opinii w celu wykazania, iż rzecz posiada niezgodność z umową, za którą odpowiedzialność ponosi sprzedawca.
Jeżeli uzyskana opinia będzie dla Pana korzystna, proszę ponownie zgłosić się do sprzedawcy i pisemnie (za potwierdzeniem na kopii, względnie listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru) zażądać zwrotu równowartości uiszczonej ceny oraz kosztów opinii rzeczoznawcy (od rzeczoznawcy należy pobrać rachunek za wystawienie opinii). Proszę załączyć kserokopię opinii.
Jeżeli sprzedawca nie zapłaci Panu żądanej sumy w wyznaczonym terminie (proszę wyznaczyć 7 dni), proszę zwrócić się o rozstrzygnięcie sporu do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego (przy Inspektoracie Inspekcji Handlowej). Adresy Inspektoratów IH znajdzie Pan na stronie internetowej http://www.giih.gov.pl/.

Z poważaniem
Federacja Konsumentów Oddział w Warszawie
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/

Czekam teraz na listę rzeczoznawców. O rozwoju wyadków będę informował na bieżąco.

Brak komentarzy: